blog

Hoe kijken we naar loopbaanbegeleiding?

Veronique Bundervoet vertelt in deze blog hoe wij naar loopbaanbegeleiding kijken, en wat we je hier in kunnen aanbieden. Meer weten over wat loopbaanbegeleiding voor jou zou kunnen betekenen? Op 12 september organiseren we een gratis infosessie waar Veronique hier dieper op ingaat. 

Lees verder!

Kosteloze burn-outbegeleiding via pilootproject Fedris

Kan je je moeilijk concentreren? Heb je het gevoel dat je je aan- en uit-knop van werk en ontspanning niet meer vindt? Was je meermaals kort afwezig of stopte je met werken sinds minder dan twee maanden? Dan zou het kunnen dat je een burn-out hebt en biedt Fedris, het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s,  een begeleidingstraject aan dat specifiek gericht is op jouw situatie.

Lees verder!

Maak eens een diagnose van je … loopbaan!

Velen onder ons ervaren stress. Stress kan te maken hebben met het feit dat je je niet goed voelt op je  huidige job. Heb je al eens een diagnose van je loopbaan gemaakt? Wij helpen je hierbij! Op dinsdag 23 april organiseren we een infosessie rond onze loopbaanbegeleiding en wat we je hierin kunnen bieden.  

Lees verder!

infosessie loopbaanbegeleiding: wat als je geen ware roeping hebt?

Annelies Poppe, één van onze loopbaancoaches, vertelt hoe ze verloren geraakte in haar vele interesses toen ze moest kiezen voor een beroep. En hoe ze in haar zoekproces tot een aantal belangrijke inzichten kwam over haar talenten. Daarover, en hoe ze jou kan helpen wanneer je zelf geen één ware roeping hebt, vertelt ze in de infosessie van 16 januari. 

Lees verder!

Stress als te koesteren goed

Stress is goed. Sterker nog: je kunt je er zelfs goed bij voelen, vreugde na het klaren van een intense opdracht. Stress als de motor die ons voortstuwt in het leven, het klankbord dat ons laat weten dat we maar beter actie kunnen ondernemen. Zonder stress is er geen innovatie, geen vooruitgang, geen zelfinzicht en geen zelfontwikkeling is. Ons stress-systeem stelt ons in staat lichamelijke en mentale taken tot een goed einde te brengen.

Lees verder!

Wat je graag wil weten als slechte slaper

Ongeveer 10% van de bevolking slaapt chronisch slecht. Vooraleer onmiddellijk aan de slag te gaan om een goede slaper te worden dien je te onderzoeken hoe het nu eigenlijk met jouw slaap is gesteld en wat de oorzaak daarvan is.

Lees verder!

Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld

‘Drukte is het jachtige, altijd gespannen bezig zijn met meerdere dingen tegelijk waardoor we ons laten voortdrijven en overbelast raken’, zegt Tony Crabbé in zijn boek ‘Nooit meer te druk’. Maar hoe doe je dat: het minder druk hebben? Een paar tips.

Lees verder!

Vadercoaching: Welke vader wil jij zijn voor je kinderen?

Vaderdag is een moment om je vader te vieren. Maar het is ook een mooi moment om als vader even te reflecteren over je vaderschap: welke vader ben je? En welk soort vader zou je willen zijn? We hebben sinds kort een vadercoach in ons team. Niki van Daddycation helpt je mee van op een afstand te kijken naar je vaderschap.

Lees verder!

Hoe kan je eens een écht gesprek met je partner voeren?

Vaak zijn we zo druk bezig dat we niet meer de tijd nemen om met onze partner te praten. Of wanneer het er eens van komt hebben we het vooral over de praktische zaken. Dr. Gottman pleit voor een regelmatige ‘update’ van wat je bezig houdt met je partner. Maar hoe voer je nu zo’n gesprek? Je kan hiervoor deze open vragen stellen aan je partner.

Lees verder!

Een quiz om je partner beter te leren kennen

Weet jij wat de lievelingssalade is van je partner? Waar hij of zij in deze periode het meest gestresseerd over is? En wat zijn of haars diepste angsten zijn? Dit zijn voorbeelden van wat Gottman liefdeskaarten noemt. Het is een soort handleiding die je bijhoudt van je partner, die zorgt voor een diepere verbinding met je partner, maar jullie ook voorbereidt op stressvolle situaties en conflicten.

Lees verder!

Welke voeding vermijd je best bij stress?

Slechte voeding heeft een negatieve invloed op stress (en andersom). We merken dit niet onmiddellijk, maar slechte eetgewoontes verzwakken je weerstand, waardoor je vatbaarder bent voor ziekten. Maar welke voeding kan je dan best vermijden?

Lees verder!

Wat kan je eten om je stress te verminderen?

Bepaalde voeding houdt je energieniveau op peil en maakt dat je beter bent opgewassen tegen spanningen. Je voelt je lichamelijk en mentaal fitter en bent ook minder vatbaar voor ziektes. Maar welke voeding eet je nu best als je veel stress hebt? We geven je voedingstips die je helpen stress de baas te blijven!

Lees verder!

Hoe werkt ons beloningscircuit?

Het beloningssysteem is een circuit in ons brein dat je een prikkel geeft om dingen te doen. De motivatie voor een beloning heeft drie componenten. We leggen je hier uit welke deze zijn, en hoe je er mee aan de slag kan.

Lees verder!

Dans dans dans!

Dansen is één van de meest effectieve manieren om je stress te verlagen en je snel beter te voelen. We leggen even uit waarom dat zo is (en tonen je een hilarisch filmpje van John Cage uit Ally Mc Beal om het te bewijzen 🙂 ).

Lees verder!

Wat een tekort aan slaap doet met ons brein

‘Ik vraag me af of ik vannacht veranderd ben. Even denken. Was ik hetzelfde toen ik vanmorgen opstond? Ik denk bijna dat ik me kan herinneren dat ik me een beetje anders voelde.’ Lewis Carroll, Alice in Wonderland
Wat doet ons brein tijdens onze slaap? En hoe kunnen we onze biologische klok terug afstemmen?

Lees verder!

Waarom het beluisteren van muziek zo goed voor je is

Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat het beluisteren van muziek een positief effect heeft op verschillende stresssignalen. Erik Scherder schreef hier een mooi boek over: Singing in the Brain, waarvan we de meest belangrijke rond stress hier samenvatten.

Lees verder!

Herstel je uitgeputte brein met de PSiO bril

De PSiO-bril combineert licht- en relaxatietherapie via een ingebouwde ‘mp3-lichtspeler’. Het brengt je in een mum van tijd in een diepe ontspanning of kan je een boost aan energie geven. We gebruiken hem om mensen uit de mentale toestand van overprikkeling en chronische stress te halen, vooral wanneer dit niet op een andere manier lukt. 

Lees verder!

Hoe kan je vermijden dat chronische stress je brein hindert?

Het rationele brein legt herinneringen vast, leert en bedenkt strategieën. Ondertussen vormen zich nieuwe netwerken in ons brein. Chronische stress hindert dit proces. Door groei en activiteit in rationele brein te stimuleren kan je de effecten van chronische stress verminderen. Hoe doe je dat concreet?

Lees verder!

Van erg naar erger is niet zo erg

Ken je die scène van Harry Potter waar ze dat waar ze het meest bang voor zijn een vorm laten aannemen waarmee ze moeten lachen? Wanneer je stress ervaart kan je piekeren worden over bepaalde situaties waardoor ze erger lijken dan ze zijn. Een beetje zelfspot kan soms helpen om meer afstand te nemen, en deze situatie meer te relativeren.

Lees verder!

Hartcoherentie om je stress te verlagen

Het hart en brein wisselen informatie met elkaar uit. Hartcoherentie biedt een aantal eenvoudige oefeningen waarmee je je hartritme kan beïnvloeden, en zo je emoties beter kan reguleren en stress beter kan hanteren.

Lees verder!

Hoe groot is je herstelbehoefte?

Na een stresspiek gaat de stressrespons terug naar rust. Dat is nodig om te herstellen. Je lichaam is goed uitgerust om je hierbij te helpen maar dat vraagt tijd, hersteltijd. Maar hoe groot is jouw herstelbehoefte op dit moment?

Lees verder!

Wat doe jij na een stresspiek?

Een stresspiek is zoals we eerder zeiden geen probleem en zelfs goed en nodig, omdat deze ons uitdaagt. Wel is het goed om te bekijken welke acties (copingstrategieën) jij inzet om te herstellen van een stresspiek. In dit artikel een aantal tips hoe dit te doen.

Lees verder!

3 stappen om rond je stresssignalen te ondernemen

De oplossing voor wie last heeft van stress ligt niet in het creëren van een stressloos leven, maar het is net een kans om meer te weten te komen over jezelf en wat veel voor je betekent. In dit artikel leren we je hoe je in 3 stappen met je stresssignalen iets kan doen.

Lees verder!

Route 1 verbeteren van emotie regulatie

Onder stressvolle omstandigheden sluiten rationaliteit en emotionele reactiviteit elkaar zowat uit. Daarom is het zo moeilijk om je te concentreren en logisch over een probleem na te denken wanneer je van streek bent. In dit artikel bespreken we hoe je leert beter met je emoties om te gaan.

Lees verder!

Last van stress? Doe de stresstest!

Stress is een groeiend probleem en dat heeft een voordeel: er wordt steeds beter nagedacht hoe je het kunt voorkomen. We hebben een simpele maar confronterende test voor je, die je laat zien wat jouw risico is op stress en overspannenheid. Ook zie je meteen welke dingen je kunt doen om het risico voor stress en burn out te verkleinen.

Lees verder!

We spread a lot of love in Gent!

Wat een succes was onze Valentijnsactie! We werden overstelpt met warme boodschappen die jullie graag op het raam van jullie geliefde of dierbare wilden zien. De boodschappen waren zeer uiteenlopend en hartverwarmend! Maar waarom deden we deze actie nu eigenlijk?

Lees verder!

Waarom we bij communicatie piramides moeten beklimmen

Communiceren kan soms heel makkelijk gaan, maar ook plots blokkeren. Afspraken worden niet meer gemaakt of nagekomen, beide partijen verstaan elkaar niet meer. Het beklimmen van de niveaus in de communicatiepiramide helpt ons bij een geblokkeerd communicatieproces.

Lees verder!

Wat de Bees Gees en feedback met elkaar te maken hebben

Feedback geven maar ook ontvangen is allesbehalve makkelijk. We worden er onzeker van, en dat maakt dat we het vaak vermijden. Want hoe doe je dat nu eigenlijk goed, feedback geven? En hoe kan je het beter ontvangen? In dit artikel ijzeren regels van de feedback, waar de Bee Gees een hoofdrol in spelen!

Lees verder!

De bouwstenen van een goede relatie

Wat houdt een koppel samen? Waarom blijft het ene koppel samen, ook al maken ze veel ruzie, en een ander, waar ogenschijnlijk niets aan de hand lijkt niet? Wat maakt of kraakt een relatie? Wat zijn belangrijke bouwstenen van een relatie, en hoe kan je hier met je partner rond werken?

Lees verder!

4 manieren om een ruzie erger te maken

We bekijken vaak hoe we minder of anders ruzie kunnen maken, maar minstens even belangrijk is na te gaan hoe we een discussie fout laten lopen, en laten escaleren. In deze blog bespreken we vier manieren om een discussie erger te maken dan ze is.

Lees verder!

Wat is EFT-Houd me vast?

We organiseren in november een relatietraining Houd me Vast. Deze zet in op betere verbinding met je partner, en vertrekt van de EFT-theorie. Maar wat is dat nu eigenlijk?

Lees verder!

4 relatielessen uit EFT Houd me Vast

We organiseren in november een relatietraining Houd me Vast. Deze zet in op communiceren, en vertrekt van de EFT-theorie. We hadden het al eens over wat EFT nu juist is (blog) , maar wilden je deze vier relatielessen uit het EF-model die jullie als koppel kunnen helpen ook meegeven.

Lees verder!

De zin (en het plezier) van liefdesbrieven

Een tijdje geleden waren we aan het grasduinen in oude liefdesbrieven van de familie van mijn schoonmoeder. Deze brieven werden geschreven door haar grootouders tijdens de eerste wereldoorlog, waarin hun eerste kind, de vader van mijn schoonmoeder, al geboren was.

Lees verder!

Let’s talk about sex baby!

4 september = Wereld Seksuele Gezondheidsdag. Een mooie gelegenheid om het even over één van de mooiste, meest opwindende thema’s te hebben: namelijk seks met als extraatje dit jaar de mythes over seksualiteit.

Lees verder!